A szántódi táborról a tanár és a diák szemével

2017.07.26. | Keresztszülők
Idén Július 5-11 között ötödik alkalommal jutottak el a diószéni és erdélyi gyerekek a Balaton partjára a szántódi táborba, ahol a XII. kerületi Németvölgyi Általános Iskola tanulóival közösen töltöttek el néhány felejthetetlen napot. A 19 csángó,magyar és székely gyermek Jolanda Willemse gondos szervezőmunkájának köszönhetően Nagy Annamária tanárnő vezetésével érkezett a táborba.

A gyerekek közül néhányan már régi ismerősként üdvözölték egymást, de az idén jó néhány új arccal is bővült a csapat. A fáradságot azonnal feledtette a táj, a Balaton kellemesen langyos vize.

Minden nap sportprogramokat szerveztünk a gyerekeknek. A kezük is ügyesedett ez alatt az idő alatt. Délelőttönként kézműves foglalkozások keretein belül élhették ki kreativitásukat. Este pedig táncolhattak, tréfás versenyekkel és anyanyelvi vetélkedőkkel múlatták az időt, amint erről az egyik résztvevő kislány levelében részletesen beszámol.

A közös programoknak köszönhetően, a gyermekek egyre többet beszéltek egymással magyarul. A búcsúesten, a tábortűz körül mindenki együtt énekelt és együtt tapsoltunk a versenyek díjazottainak. A gyerekek ajándékokkal, élményekkel, rengeteg új tapasztalattal és barátokkal gazdagabban indultak haza. Abban a reményben búcsúztak el egymástól, hogy jövőre újra találkozhatnak.

Köszönet az anyagi támogatásért és a tábor lebonyolításáért, a XII. kerület Hegyvidék Önkormányzatának, személy szerint Gilicze Zoltánnak, aki rengeteget tett azért, hogy a gyerekek eljuthassanak a táborba, illetve a XII. kerület Hegyvidéki Szabadidősport Központnak, személy szerint Móczán Mónikának, aki személyesen is ellenőrizte, hogy a feltételek rendben vannak-e. Az Örmény Nemzetiségi Önkormányzatnak, a Németvölgyi Általános Iskola pedagógusainak, a keresztszülőknek, a diószéni és erdélyi tanároknak és nem utolsó sorban a program motorjának, Jolanda Willemsenek a fáradhatatlan munkájáért.

Dimanopulosz Andrea igazgató
Németvölgyi Általános Iskola

Fejér Brigitta  tanuló  tábori beszámolója

Idén is volt szántódi tábor amelyben én már második éve vehetem részt, és nagy örömömre szolgált, hogy eltölthettem egy hetet a Balatonon. Idén Július 4-én indultunk Csángó- és Székelyföldről, éjszaka utaztunk, így körülbelül 10 órás út után érkeztünk meg a táborba. Számomra nagy öröm volt újra látni a már ismerős helyet. Elhelyezkedtünk a kis házakban, amelyekben 10 személy fért el. Ezután a már nagyon várt ebéd következett, hiszen a hosszú úton mindenki megéhezett, a nap fény pontja mégis az volt, amikor lementünk a Balatonhoz. hogyan tavaly i, idén is elragadott minket a tó csodás látványa. A jó időjárásnak köszönhetően a víz jó meleg volt, így bátran csobbanhatunk.

A napokat reggeli tornával kezdtük, amit nem igazán kedveltünk. Ezután pedig a reggeli következett. Reggeli után minden ház takarításba kezdett, hiszen szobavizit is volt, amit minden reggel aszerint pontoztak, hogy milyen rend és tisztaság van. Mi igyekeztünk minden nap belevinni valami újat amellett, hogy takarítottunk, ezért utolsó este díjat is kaptunk. Utána kézműves foglalkozás vagy sport tevékenység zajlott. Majd lementünk a Balatonhoz, amit ebéd, csendes pihenő, délutáni foglalkozás követett, és ismét lementünk a Balatonhoz. Vacsora utáni volt esti program is. Ezek mellett igyekeztünk minél többet beszélgetni a csángómagyar gyerekekkel, ami néha nehéz, néha vicces volt, hiszen volt, amit megértetünk, és amit félreértetünk.

Kézműves foglalkozás alatt lehetőségünk volt spatula karkötött készíteni, követ festeni gyöngyöt fűzni,virágot hajtogatni és megmutathattuk,hogy hogyan is kell hajat fonni, ugyanis nálunk, székely lányoknál, fontos dolog ez, hiszen a népviseletünkhöz tartozik, és édesanyáktól, nagyanyáktól tanultuk.

Sporttevékenység alatt volt lehetőségünk tollasozni, teniszezni, focizni, pin-pongozni és partizánozni is, nagyon jó volt, hiszen mindenki megtalálhatta azt, amiben  jó, amit is szeret játszani.

Az ebéd utáni csendes pihenőben vagy kártyáztunk, vagy beszélgetünk.

Esti programként volt diszkó, just dance, fele sem igaz, amin régi szavak jelentését kellett kitalálnunk,vagy volt ki mit tud, ahol minden ház megmutathatta, hogy miben tehetséges. Mi székely ruhába öltöztünk és népdalokat énekeltünk, a csángómagyarok csángó ruhába és magyarul énekeltek.

Szombaton  a balatonföldvári kilátóhoz és a múzeumba látogatunk el, ahol megtekinthettük a balatoni tájat, beláttuk az egész környéket. Gyönyörű látvány volt.

Hétfőn pedig a szántódi kikötőhöz sétáltunk el, megnéztük a hajókat és képeket csináltunk.

A tábor legjobb része természetesen a fürdés volt, hiszen az időjárás is kedvezett nekünk, a víz meleg volt, jól letudtuk hűsíteni magunkat,voltak akik megtanultak úszni, vagy jobban úszni, jókat beszélgetünk, nevettünk és labdáztunk a vízben.

A tábor nagyon jó volt, és hogy újra láthattuk a Balatont, és sok mindent megtanultunk egymástól. Voltak, akik meglepődtek azon, hogy mi magyarul beszélünk, de nekünk ez természetes, hiszen ez az anyanyelvünk. A csángók sokat tanultak magyarul, mi pedig betekintést nyerhetünk az ők nyelvjárásukba, új szavakat tanultunk, amit már csak ők őriznek a magyar nyelvből. Véleményem szerint csodás hetet töltöttünk együtt, és szerencsés vagyok, hogy idén is részese lehetem ennek a tábornak.

Köszönöm szépen az erdélyi gyerekek nevében mind azoknak, akik lehetővé tették nekünk hogy részt vegyünk a táborban:Nagy Annamária tanítónéninek a rengetek türelmet,Jolanda néninek a sok gondoskodás és figyelmet, a Németvölgyi általános iskolának és igazgatónőjének, XII.kerületi Önkormányzatnak, és KEMCSE-nek a támogatást.

Köszönettel:
Fejér Brigitta

Adományozzon telefonja segítségével! Hívja az adományvonalat (13600) előszám nélkül, majd üsse be a 47-es kódszámot! A hívás ára bruttó 250 Ft. Köszönjük támogatását!
erdély.ma
Nyitólap | A csángók | Az egyesület | Keresztszülővé válni | Kapcsolat
Hírek, események | Klubdélutánok | Szociális tevékenység | Vallás, hagyományőrzés | Nyaralás, táboroztatás | Oktatás, továbbképzés | Falugazdák | Segítséget kérünk | Utazás Moldvába | Naputánjáró | Könyvek, kisfilmek, videók