Keresztszülők Lakatos Demeter sírjánál

2011.10.28. | Héjj Csaba
Keresztszülők és tisztelők egy csapata szeptember 26 és október 1 között Lakatos Demeter születésének 100.évfordulója alkalmából szervezett emlékúton vett részt.Az alábbi beszámolót Héjj Csaba keresztszülőtársunk készítette az útról.

A Lakatos Demeter Egyesület által meghirdetett utazásra az egyesület tagjai közül 6-an, más jelentkezőkkel kiegészülve 14-en jelentek meg a Budai Vigadó előtti téren, hogy a 17 személyes Mercedes Sprinter mini buszra szállhassanak: Bálint Vilma, dr. Beleznay Zsuzsanna, Böszörményi Éva, Csoma Gergely, dr. Gönczi Mária, Gyöngyössy Lajos, Héjj Csaba, Larjovaara Lea, (finn asszony) László Ildikó, László János, Madas Kata, Zupkóné Fekete Zsuzsanna, Vásárhelyi Tamás. Az emlékúton egy másik csoport is részt vett, ők időszakonként önálló programon vettek részt, de néhányszor közös volt az utunk.

Szeptember 26-án hétfőn - Tündik Tamás és Bene Csaba vezették a buszt - este 3/4 10 órakor indultunk el. Szeptember 27-én - először meglátogattuk Csíkszentmiklóson Gergely Géza plébánost, az ő vendégszeretetét élvezhettük a parókián, majd ismét már közösen 740 km utazás után 14 óra körül érkeztünk meg Gyimesközéplokra, ahol a Csillag Panzióban szálltunk meg. Itt csatlakozott hozzánk Miklós Péter restaurátor. Ebéd után meglátogattuk Halász Pétert és családját és elbeszélgettünk velük. Szeptember 28-án szerdán ebéd után elindultunk Szabófalvára, már Halász Péterrel közösen, 220 km megtétele után 16 óra körül érkeztünk meg Szabófalvára. Első utunk a szabófalvi asszonyok szabadtéri mosodájába vezetett a forrásokhoz, melyeknél nagyon szép stációt is találtunk, szabadtéri oltárral. Elbeszélgettünk az ott dolgozó asszonyokkal, akik éppen szőnyegeket mostak. Következett a szabófalvi temető. A Lakatos Demeter sír megtalálása után kezdetét vette a megemlékező ünnepség: koszorúzás, ünnepi beszéd, versmondás, melybe már a közben megérkező másik csoport tagjai is bekapcsolódtak. Verset mondott és koszorúzott Csoma Gergely, szobrászművész, Perka Mihály, tanár, Szabófalva díszpolgára mondott beszédet. A végén a himnuszokat énekeltük el. Ezután Perka Mihály elvezetett minket Lakatos Demeter szülőházában berendezett múzeumhoz.. A Csoma Gergely által készített kétnyelvű emléktábla avatását és koszorúzást követően - Tündik Tamás az Újbudai Domokos Pál Péter Általános Iskola koszorúját helyezte el - tárlatvezetéssel folytatódott a program. Ezt követően a csoport tagjai elfoglalták a szállásaikat a kijelölt családoknál.

Szeptember 29-én csütörtökön reggeli után a szabófalvi búcsú alkalmával nagy ünnepi mise volt a nagytemplomban, melyet Perka Aurél atya 80 pap közreműködésével celebrált. A hivők be sem fértek mind a nagy és szép templomba, a kertből vettek részt velünk együtt a szentmisén. Sokan voltak szép csángó öltözetben és meglepően sokakkal lehetett magyarul beszélgetni. Szabófalván megtekintettük az 1831-évi csángó felkelés emlékművét. Ebéd után Nagypatakra utaztunk, 80 km. Magunkkal hozott csíkszentmiklósi plébánosunk, Gergely Géza atya 16 órakor magyar nyelvű misét mutatott be, melyen a helyi plébános is közreműködött. A mise után az Antal Vajda János forrófalvai csángó tanítványait megajándékozták vezetőink. A nagypataki temető középkori fatemplomát tekintettük meg ezután. Következő állomás Trunk volt, ahol a temetőben doktor Benedek Márton sírját látogattuk meg, a nagy kocka alakú sírkő köveit Finnországból kapta a falu. A mártírhalált halt orvos-pap szülőházában múzeum működik, a telken található "csodakút" körül jelenleg is folyik a felújítás. Már esteledett mikor este 7 óra tájban megérkeztünk Lészpedre, ahol kedves családoknál szálltunk meg.. Szeptember 30-án reggeli után Márton Attilával az iskolában találkoztunk. Márton Attila nemrég beházasodott Lészpedre és beszámolt 8 év alatt elvégzett munkájáról a gazdagon berendezett magyar szakteremben.

Az iskola igazgatónője nemrég ment nyugdíjba és munkásságáért magyar állami kitüntetést vehetett át. Ezután Klézsére mentünk, ahol Duma András, csángó költő fogadott minket. A Petrás Incze János kopjafája és Álmos fejedelem szobra köszöntött minket a Szeret Klézse alapítványi háznál, Csoma Gergely alkotásai. A csíkfalusi csángó rádiótól Lőrinc Celestin várt minket a háznál. Itt kaptunk ebédet és kisebb műsorral köszöntöttek minket a helyi csángó gyermekek, akiket Duma András tanít. Az alapítványi házban levő csángó múzeumi gyűjteményben Duma András tartott tárlatvezetést. Megismerhettük vendéglátónk feleségét, valamint gyermekeit. Ebéd után elindultunk utunk koronája a Csíkszeredai Művelődési Házhoz, Lakatos Demeter Emlékműsor helyszínéhez. A műsort Ferenczes István székely költő nyitotta meg. Csoma Gergely volt a műsorvezető. Bevezető szavai után falusi csángó gyerekek kisebb műsora következett, utána Csoma Gergely mondott verset, majd a Csíkszeredában továbbtanuló gyermekek következtek, ezután Csoma Gergely beszélgetett el Czompó Szteliánnal, a Lakatos Demeter Egyesület új titkárával. Az est folyamán László Ildikó többször is szerepelt, változatos repertoárjából adott ízelítőt.

Csíkszeredában találkoztunk az emlékút másik csoportjával. Ők külön úton jártak két autóval, voltak Magyarfaluban, ahol megtekintették a most folyó Gyermekek Háza vagy Magyar Ház építkezését. Jártak Vizantán is többek között. Kis Boáz csákvári református lelkész, Kicsi Jimmy mint kameraman és fényképész, aki az útról filmes beszámolót készít, Gergely István, aki a magyar kormány csángóügyi megbízottja, Csángó Bogdán Tibor a Magyar Máltai Szeretetszolgálat csángóügyi koordinátora, Gyurka Valintin dubravényi tanító, Gondos Béla, a Lakatos Demeter Egyesület könyvárusa, Király Lajos voltak a túra résztvevői.

Már késő este értünk vissza Gyimesközéplokra, ahol családoknál helyeztek el bennünket. Október 1-én szombaton igen hideg reggelre ébredtünk. Elbúcsúztunk kedves házigazdáinktól, valamint Halász Pétertől és családjától, hogy elinduljunk vissza hosszú úton Magyarországra.. Közben megálltunk Korondon is a fazekas műhelyt és üzletet tekintettük meg. Budapestre este 1/2 9-re érkeztünk meg.

Az útért köszönetet mondunk Tündik Tamásnak, a Gyepük Népe Alapítvány vezetőjének, a Lakatos Demeter Egyesület vezetőségének: elnökünknek Jáki Teodóz atyának, Czompó Sztelián titkárnak, Halász Péter volt egyesületi titkárnak, Csángó Bogdán Tibornak, Vásárhelyi Tamás,
lészpedi falugazdának, Gyöngyössy Lajosnak.

Héjj Csaba, keresztszülő
Mellékelten megtekinthetők Vásárhelyi Tamás fotói, amelyet az út során készített:

Adományozzon telefonja segítségével! Hívja az adományvonalat (13600) előszám nélkül, majd üsse be a 47-es kódszámot! A hívás ára bruttó 250 Ft. Köszönjük támogatását!
erdély.ma
Nyitólap | A csángók | Az egyesület | Keresztszülővé válni | Kapcsolat
Hírek, események | Klubdélutánok | Szociális tevékenység | Vallás, hagyományőrzés | Nyaralás, táboroztatás | Oktatás, továbbképzés | Falugazdák | Segítséget kérünk | Utazás Moldvába | Naputánjáró | Könyvek, kisfilmek, videók